Direktlänk till inlägg 22 februari 2014

Can you see the pain behind her smile?

Av Miriam Myran Risberg - 22 februari 2014 16:10

 
"Ta inte åt dig" är ganska vanligt att höra om någon har sagt något dumt till en..
Fast folk borde förstå om dom bara tänker efter att det inte är så lätt att inte lyssna på vad någon sagt till en. Ser du om din kompis är ledsen? Ser du om din dotter mår dåligt? Ser ni smärtan i ögonen på någon som ler men döljer allt?
Att bli kallad "jävla hora" hela tiden eller något som påminner en själv om hur man ser ut är svårt att glömma.
Speciellt svårt att inte tänka på om man blir mobbad i skolan, dit man måste gå varje dag för att lyckas i livet.
Man plågar sig själv för något som man inte förstår just då, man förstår inte hur viktigt det är att gå i skolan och sköta det där.. istället fokuserar man bara på allt det där elaka så mycket att man tillslut hoppar av skolan så fort man inte orkar mer. Mobbning är hemskt och det borde absolut inte finnas!
Ett annat tips man kan få är att någon säger till en att det är "mobbaren" som är osäker och därför mobbar den dig, eller rent ut sagt så säger folk "Han/hon är bara avundsjuk" .. För en del kanske det funkar att tänka så men jag har aldrig hört om någon som känner sig bättre för det. Man känner sig snarare mer ensam när ingen förstår.
Jag förstår. 
Det gör ont, man blir ledsen och man börjar hata sig själv. Någonstans börjar man kanske försöka att bygga upp sig själv och det som rasat men hur bra går det om man dagligen blir påmind om vilka tänder man har, hur tjock/smal man är, att man är blek, att man har för små bröst, att man är för lång/kort, har för liten rumpa, hur man pratar eller bara hur ens liv fungerar för övrigt. Ja, de finns tydligen mycket att kommentera i andras liv och sätt att leva.
Att tex bli retad/mobbad pga något dumt ens föräldrar gjort i sina liv är ju hemskt. hur ska man kunna ändra på något sånt ? Det går inte hur mycket man än vill. 
Minns hur det kändes att vakna på morgonen och vara livrädd för att gå till skolan.
Att tänka på vad folk ska säga om en eller bara se hur dom tittar på en..
Allt man byggt upp vid spegeln den morgonen rasar så fort man kommer innanför dörrarna i skolan.
Man tittar runt, ser alla som stirrar, en del skrattar, en del himlar med ögonen och några få tittar inte alls.
Man önskar att man bara kunde springa därifrån men man går lugnt för att försöka få de att se ut som att man inte bryr sig om dom sen suckar man av lättnad när man klarat av det och kanske till och med känner sig stolt eller bara nöjd - DÅ! , kommer det någon och går förbi och tittar snett på dig å säger något som kanske "ursch", "hora", "fitta" eller bara "fyfan" .. Vad gör man ? Jo man rasar igen och förstår att denna dagen inte blir bättre.
Ibland tänkte jag att de är nästan värre å se alla stirra å inte veta vad dom tänker om mig eller mitt utseende än om någon bara kallar mig hora eller jävla bäver osv .. Då visste jag ju iaf .
Säger ju inte att de inte gjorde ont, för de gjorde det. Jag lider av det än...
Drömmer om det ibland och ändå är det några år sen.
Jag är rädd när jag är bland folk, vet ju inte vad dom kan tänka? 
Allt sitter där i bakhuvet, kommer det någonsin att försvinna ?
Och hur får man en "nära" att inte ta åt sig ?
Hur maktlös känner man sig inte när man hör/ser någon som står en nära gå igenom detsamma?
vad gör man? vad säger man? Man blir arg, ledsen och rädd.
Givetvis vill man säga det där: "Ta inte åt dig" ..
 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Miriam Myran Risberg - 2 juni 2015 18:27

hade typ helt glömt att jag hade denna!  Sitter typ i soffan just nu och lyssnar på musik (: Är inte på ngt värst bra humör idag,  allt blir fel och jag orkar inte tänka! Är så jävla trött på allt just Nu..  Jag vill bara ha en kram :(   ...

Av Miriam Myran Risberg - 6 juni 2014 09:58


Idag är det Sveriges Nationaldag!Länge Leve Sverige :)Finner inga ord mer än att detta är en viktig dag, idag firar vi Sverige till 110% ! <3Du gamla, Du fria, Du fjällhöga nordDu tysta, Du glädjerika sköna!Jag hälsar Dig, vänaste land uppå jord,D...

Av Miriam Myran Risberg - 4 juni 2014 13:31


Så idag har jag kommit överens med mamma om att vi ska testa på den här 28dagarsutmaningen.Tyckte det lät bra och enkelt, men det var det sannerligen inte !För alla andra verkar det ju givetvis enkelt och som att dom knappt får anstränga sig ?Jag gjo...

Av Miriam Myran Risberg - 4 juni 2014 13:21


 Idag känner jag av en extra saknad av Simon. Det är ju en sån där ingenting dag som han skulle kunnat "förgylla" på bara några sekunder :) Önskar att han vore här nu och gjorde kålpudding med mig :) <3Måste bli en sväng till honom snart nu, känn...

Av Miriam Myran Risberg - 4 juni 2014 12:16


  Medans jag ändå satt här så tänkte jag att jag kunde lägga ut bild på Naala.Har inte gjort det än så det kunde ju vara dags :)Bilden är tagen för någon dag sen bara när vi var hos pappa . ...

Ovido - Quiz & Flashcards